Aito suomalaisuus vahvasti esillä hyvinvointimatkailun kilpailussa: Etelä-Savosta mukana Punkaharju

Yhteensä 17 verkostoa lähti mukaan Wellbeing EDEN in Finland –kilpailuun, jossa etsitään kansainvälisiä asiakkaita houkuttelevaa hyvinvointimatkailun verkostoa Suomesta. Vaativaan kilpailuun tuli hakemuksia kahdeksasta maakunnasta aina eteläisimmästä saaristosta Tunturi-Lappiin, eniten Lapista ja Pirkanmaalta. Etelä-Savosta mukana on usean toimijan Punkaharju – National Landscape of Finnish Wellbeing -verkosto, joka tarjoaa elämyksiä ja hoitoja kansallismaisemassa. Puun käyttö sisustuksessa, uniikit norppavedet sekä kulttuuriset elementit ovat verkoston hyvinvointituotteiden aineksia.

Hyvinvointiin painottuva matkailu on kasvava trendi maailmalla. Visit Finlandin mukaan perinteisesti hyvinvointimatkailun ajatellaan keskittyvän pääasiassa kylpylälomiin, mutta nykyään 59 % hyvinvointimatkailijoista etsii muunlaista sisältöä lomamatkalleen.

Kilpailu tarjoaa uusia väyliä kansainvälistymiseen, sillä voittaja pääsee halutessaan eurooppalaiseen EDEN (European Destinations of Excellence) -verkostoon, joka edistää nousevien matkailukohteiden näkyvyyttä Euroopassa. Kaikki osallistujat saavat kansainvälistymisensä tueksi sparrausta.

Kilpailuun osallistuneiden joukosta valitaan voittaja sekä annetaan kolme kunniamainintaa. Valinnan suorittaa kilpailun järjestäjistä ja matkailun asiantuntijoista koostuva arviointiryhmä loppuvuodesta 2019.

Kilpailun järjestää Suomessa Business Finlandiin kuuluva Visit Finland sekä työ- ja elinkeinoministeriö. Kilpailussa on kyse Euroopan komission aloitteesta, jolla halutaan nostaa esiin eurooppalaisen matkailun ominaispiirteitä ja arvoa, sekä kestävän kehityksen mukaista matkailua. Vastaavia EDEN-kilpailuja järjestetään muissakin Euroopan maissa.

EDEN-kilpailu lyhyesti:

Lue lisää kilpailusta ja katso kooste osallistujista Visit Finlandin verkkosivuilta.

Lisätietoja medialle:

Liisa Renfors, kehitysasiantuntija, Visit Finland | Business Finland
liisa.renfors@businessfinland.fi 050 597 0608

Heli Hemgård, viestintäpäällikkö, Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi 040 901 5219

Sanna Kyyrä, johtava asiantuntija, työ- ja elinkeinoministeriö
sanna.kyyra@tem.fi 050 358 9497

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi