Kansallista identiteettiä rakentamassa – Suomalainen metsäsuhde UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiön kokoelmassa

TIEDOTE
27.4.2017
Punkaharju

Kansallista identiteettiä rakentamassa
– Suomalainen metsäsuhde UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiön kokoelmassa

Näyttely Suomen Metsämuseo Lustossa 28.4.2017–7.1.2018

Metsällä on ollut vahva asema suomalaisessa kulttuurissa, taiteessa ja muotoilussa. Eurooppalaisten aatevirtausten innoittamana Suomessa ryhdyttiin 1800-luvulla etsimään kansan alkujuuria ja omaleimaista kulttuuria. Tämä innoitti myös suomalaisia taiteilijoita etsimään alkuperäistä luontoa ja kansoja erityisesti Karjalasta. Matkoillaan he löysivät erämaisen luonnon, joka kauneudessaan ja jylhyydessään soveltui hyvin suomalaisen kansanluonteen symboliksi.

Nyt avattavassa näyttelyssä tarkastellaan, miten metsänkuvauksesta ammentava taide edesauttoi kansallisen identiteetin rakentumista. Näyttelyssä tuodaan esiin 1890-luvun kansallisessa taiteessa vähitellen voimistunut taloudellisen toiminnan ja sen tuottaman yhteiskunnallisen muutoksen kuvaus. Suomi haluttiin kuvata paitsi erämaidensa kautta, myös edistyvänä kansakuntana. Saha- ja tehdasmiljöiden katsottiin kertovan alkavasta taloudellisen hyvinvoinnin ajasta. Näyttelyssä voi tutustua paitsi suomalaisen metsän taidehistoriaan, mutta myös säätiön kokoelmasta kumpuaviin mielenkiintoisiin verkostoihin mm. yritysjohtaja-mesenaattien ja taiteilijoiden välillä. Ne ovat vaikuttaneet niin taide-, henkilö- kuin myös yrityshistoriaan.

Kansallista identiteettiä rakentamassa -näyttelyssä on esillä kaikkiaan 28 teosta mm. Akseli Gallen-Kallelalta, Berndt Lindholmilta, Eero Järnefeltiltä, Gösta Diehliltä, Hugo Simbergiltä, Jalmari Ruokokoskelta, Jussi Mäntyseltä, Pekka Haloselta, Santeri Salokiveltä, Tuulikki Pietilältä, Victor Westerholmilta ja Yngve Bäckiltä. Näyttelyn on kuratoinut UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiön toiminnanjohtaja, FT Anna-Maria Wiljanen.

UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiö perustettiin 2006, ja sen kokoelmaan kuuluu yli 700 taideteosta. Kokoelma sisältää taidehistoriallisesti merkittäviä maalauksia, grafiikkaa, piirustuksia, valokuvia, veistoksia ja taidetekstiilejä. Lisätietoa UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiöstä www.upmks.fi

Kansallista identiteettiä rakentamassa – Suomalainen metsäsuhde UPM-Kymmenen kokoelmassa -näyttelyyn liittyy oheisohjelmaa. Ensimmäisenä järjestetään asiantuntijaopastus näyttelyyn 18.6. klo 12.00, jonka tulee pitämään FT Anna-Maria Wiljanen. Ohjelma täydentyy kesän aikana, katso lisätiedot

www.lusto.fi/nayttely/kansallista-identiteettiae-rakentamassa/

Kuva- ja tiedotemateriaali:

www.lusto.fi/yhteystiedot/medialle/ -> Lehdistökuvia -> Kansallista identiteettiä rakentamassa

Toiminnanjohtaja Anna-Maria Wiljanen, UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiö
anna-maria.wiljanenupmks.fi