Luston Metku-Metsäkulttuuripäivät veti ennätysyleisön

TIEDOTE
18.6.2017
Punkaharju

Suomen Metsämuseo Luston 16.–18.6. järjestämillä Metku-Metsäkulttuuripäivillä kävi  kaikkiaan 5 850 vierasta. Aurinkoinen sää suosi tapahtumaa perjantaina ja lauantaina, eikä sunnuntain sadekaan haitannut tapahtumayleisöä. Vilkkaimpana päivänä lauantaina Lustossa vieraili 3 200 kävijää.

Näytteilleasettajia – metsäalan organisaatioita, käsityöläisiä, perinteiden taitajia, yhdistyksiä ja järjestöjä – osallistui Metsäkulttuuripäiville edellistä kertaa enemmän, yli neljäkymmentä. Tapahtuman järjestelyissä ja toteuttamisessa eri alojen harrastajien ja taitajien panos oli erittäin tärkeä.

Metsäkulttuuripäivillä nähtiin runsaasti erilaisia työnäytöksiä, kuultiin menevää musiikkia ja jaettiin tietoa metsäisistä asioista. Pääesiintyjinä menossa mukana olivat Kairan kulkijat Kai Lehtinen ja Heikki Rantanen, jotka viihdyttivät yleisöä tarinoillaan Luston laavulla. Tapahtumakävijät tuntuivat olevan tyytyväisiä leppoisaan tunnelmaan ja monipuoliseen ohjelmatarjontaan.

Metsäkulttuuripäivien yhteydessä kisattiin tänä vuonna myös kaksi Suomen mestaruus tason kilpailua. Lauantaina Sumoki ry:n järjestämässä Moottorisahauksen Sm-kilpailussa mestaruuden voitti Jarmo Laatikainen Ilomantsista ja sunnuntaina Moottorisahaveiston Suomen mestaruuden vei Tarmo Kovanen Kivijärveltä.

Metsäkulttuuripäivät on Luston vuoden mittavin tapahtuma, jossa tuodaan esille suomalaista metsäkulttuuria ja -perinnettä ja tarjotaan metsäalan toimijoille, perheille ja kaikille metsiimme liittyvästä laajasta kulttuuriperinnöstä kiinnostuneille kesäinen kohtaamispaikka. Metsäkulttuuripäivät tukee myös osaltaan Luston toimintaa valtakunnallisena metsäkulttuurin erikoismuseona.

Pääyhteistyökumppanina Metku-Metsäkulttuuripäivillä oli Metsämiesten Säätiö.

Tiedote- ja kuvamateriaali:
www.lusto.fi