Luston uudet verkkosivut on avattu

Suomen Metsämuseo Luston uudet verkkosivut on julkaistu. Sivusto löytyy vanhasta tutusta osoitteesta www.lusto.fi.

Luston vuonna 2006 käyttöön otetut verkkosivut olivat jääneet ajastaan jälkeen, joten sivuston uudistaminen aloitettiin keväällä 2015.

Yhteistyökumppaniksi valittiin savonlinnalainen digitoimisto Digitaali Oy. Digitaalin palveluihin kuuluvat monipuoliset www-ratkaisut sekä kokonaisvaltainen graafinen suunnittelu. Digitaali tekee markkinointia sekä Internetissä että perinteisimmissä medioissa.

Uudella lusto.fi-sivustolla pääosassa ovat visuaalisuus, helposti löydettävä tieto ja vuorovaikutteisuus. Verkkosivusto on toteutettu WordPress-julkaisujärjestelmällä, ja sivusto toimii responsiivisesti.

Sivustolta löytyy mm. some-seinä, joka päivittyy Luston Facebook- ja Instagram-postauksilla. Käyttäjät voivat merkitä omia Instagram-kuviaan tägeillä #visitlusto #metsämuseolusto #finnishforestmuseum, jolloin ne siirtyvät näkyviin some-seinän uutisvirtaan.

Pilkkeitä-osiossa julkaistaan videoita, joissa esitellään Luston toimintaa ja kerrotaan suomalaisten metsäisestä historiasta huumorilla höystettynä, pilke silmäkulmassa.

Verkkosivuilta löytyy nyt myös Luston uusi kokoelmapolitiikka, joka perustuu Maija Ekosaaren, Sari Jantusen ja Leena Paaskosken julkaisuun Kokoelmapolitiikan muistilista museoille. Museoviraston ohjeita ja oppaita 3. Museovirasto 2013.

Anne Kaljunen, tiedottaja, Lusto, p. 044 034 5107, anne.kaljunen@lusto.fi
Oskari Malkki, toimitusjohtaja Digitaali Oy, p. 050 3275 551, oskari@digitaali.fi

Lusto – Suomen Metsämuseo on valtakunnallinen metsäkulttuurin erikoismuseo Punkaharjulla. Luston perustehtäviä ovat metsäalan historian ja kulttuuriperinnön tallentaminen, tutkimus ja kokoelmapalvelut sekä näyttely-, tapahtuma- ja museopedagoginen toiminta. Vuosittain museossa vierailee n. 30 000 kävijää. Museon taustalla toimii Suomen Metsämuseosäätiö.