Luston vuosi 2015

Kävijämäärät vakiintuneella tasolla

Lustossa vieraili 32 823 kävijää vuonna 2015. Kävijämäärä nousi hieman, sillä vuonna 2014 Lustossa oli kävijöitä 30 970.

Kävijämäärässä positiivisesti näkyvät hyvin onnistuneet tapahtumat. Viikkoa ennen juhannusta järjestetty koko perheen metsäkulttuuritapahtuma Metku-Metsäkulttuuripäivät keräsi Lustoon ennätysyleisön 5100 kävijää ja ensimmäisen adventin alla järjestetty Joulupuun päivä 1200 vierasta.

Ulkomaisten kävijöiden osuus koko kävijämäärästä oli 16 %. Miinusmerkkinä tilastoissa näkyy venäläisten matkailijoiden väheneminen. Edellisvuoteen verrattuna venäläiskävijöiden määrä laski 40 %.

Vuosi 2015 oli Lustossa työntäyteinen. Vuoden aikana avattiin seitsemän uutta erikoisnäyttelyä. Näyttelyissä nähtiin puuveistoksia Kari Södöltä ja Antti Ylöseltä sekä Helsinki–Savonlinna-videoinstallaatio Jaakko Ruuskalta. Maat, metsät, tehtaat -näyttelyssä tutustuttiin elämään sotien jälkeisessä Suomessa ja Keksi metsässä -näyttelyssä esiteltiin lasten metsäisiä ideoita. Nähtiinpä näyttelyissä myös lumiukkoja keskellä kesää. Punkaharjun vanhalla rautatieasemalla oli esillä Risto Vuorimiehen valokuvanäyttely, ja kansanrunouden naishahmoja tuotiin esiin syksyllä avautuneessa Esiäitien elämänvoiman juurilla -näyttelyssä.

Luston kokoelmat täydentyivät vuoden aikana useilla kiinnostavilla esineillä ja kuvilla, kuten metsätyön murrokseen liittyvällä Metsähallituksen metsuriautolla, professori Paavo Yli-Vakkurin akateemista metsätieteellistä uraa valottavalla esinekokoelmalla ja 50 000 kulttuuriperintökohteiden valokuvalla, jotka on kuvattu Metsähallituksen Valtion metsien kulttuuriperintökohteiden inventointihankkeessa. Metsähallituksen Lustolle luovuttamat inventointikuvat muodostavat Luston ensimmäisen laajan vapaaseen käyttöön saadun valokuvakokoelman.

Kaikkiaan Luston kokoelmatietokanta Kantapuussa julkaistiin vuoden aikana 17 000 metsäkulttuuriin liittyvää esinettä, valokuvaa tai julkaisua taustatietoineen. 120 000 museo-objektia Luston kokoelmista on jo haettavissa kantapuu.fi ja finna.fi -palveluissa.

Huoltotauko alkaa 10.1. – näyttelyt ja Luston Puoti ovat suljettuina kolme viikkoa

Luston vuosittainen huoltotauko alkaa 10. tammikuuta, josta eteenpäin näyttelyt ja museokauppa ovat suljettuina yleisöltä kolme viikkoa. Museon tallennus- ja kokoelmatyö sekä tulevien näyttelyiden ja tapahtumien suunnittelu jatkuvat huoltotauon aikana normaalisti. Myös Kino Luston toiminta jatkuu huoltotauon aikana. Järven tarina -elokuvan viimeiset esitykset nähdään Kino Lustossa 10., 12. ja 14.1. klo 14.00.

Näyttelyt ja museokauppa avataan yleisölle jälleen 2. helmikuuta. Ravintola Lusto on suljettu 22.2. saakka.

Tiedote- ja kuvamateriaali:

www.lusto.fi