Lustossa hyvä ja monipuolinen vuosi 2016

3.1.2017 Punkaharju

Lustossa vieraili 31 845 kävijää vuonna 2016. Kävijämäärät pysyivät lähes samalla tasolla kuin vuonna 2015, vaikka vuonna 2016 vietettiin Metku–Metsäkulttuuripäivien osalta välivuotta. Kävijämäärät kehittyivät positiivisesti erityisesti keväällä maalis–huhtikuussa ja syksyllä elo–syyskuussa.

Ulkomaisten kävijöiden osuus koko kävijämäärästä oli 18 %. Määrä nousi edellisvuodesta, mikä johtunee venäläisten ja keskieurooppalaisten matkailun piristymisestä alueella.

Lustossa avattiin vuonna 2016 neljä erikoisnäyttelyä. Lisäksi perusnäyttelyt täydentyivät mm. vuoden 1927 Harley Davidsonilla, ja Luonnontieteellinen keskusmuseo deponoi Lustolle taiteilija Jussi Mäntysen (1886–1978) täyttämän komean hirviperheen ja kaksi karhua. Vuoden aikana myös kokoelmat täydentyivät uusilla aineistoilla. Mm. Etelä-Savon koulutuskuntayhtymä lahjoitti museolle Pieksämäen metsäoppilaitoksen käytössä olleen Valmet 4-363-D juontotraktorin vuodelta 1963.

Lusto tuotti yhdessä Tapio Oy:n kanssa Maa- ja metsätalousministeriön tilaaman Mer­kityksellinen metsäkulttuuri -selvityksen, ja vuonna 2016 aloitettiin myös Metsäsuhteiden kenttä -kartoitus yhteistyössä Suomen Metsäyhdistyksen kanssa. Molemmat hankkeet liittyvät Kansallisen metsästrategian  toteuttamiseen, jossa nostetaan esiin metsiin liittyvät kulttuuriarvot ja suomalainen metsäkulttuuri yhtenä yhteiskun­nallisesti merkittävänä resurssina.

Metsämiesten Säätiön rahoittamista hankkeista saatiin päätökseen metsähistoriallisten pienpainatteiden inventointi- ja luettelointihanke sekä Juurta jaksain – uudet museopalvelut työhyvinvoinnin edistäjänä metsäalalla -kehittämishanke. Yhteistyössä Metsähistorian Seuran kanssa Lusto julkaisi Metsä tekee hyvää! Vuosilusto 11 -kirjan.

Loppiaisviikonloppuna 6.–8.1. Lusto on mukana Suomen museoliiton koordinoimassa valtakunnallisessa museoiden loppiaistapahtumassa, joka on museoiden lähtölaukaus Suomen 100-vuotisjuhlavuoteen. Luston näyttelyt ovat tuolloin avoinna klo 10–17, ja perjantaina 6.1. Lusto tarjoaa museovieraille kahvit museon aulassa klo 10–16.

Luston vuosittainen huoltotauko alkaa 9.tammikuuta, josta eteenpäin näyttelyt ja museokauppa ovat suljettuina yleisöltä kolme viikkoa. Museon tallennus- ja kokoelmatyö sekä tulevien näyttelyiden ja tapahtumien suunnittelu jatkuvat huoltotauon aikana normaalisti. Näyttelyt ja museokauppa avataan yleisölle jälleen 31. tammikuuta. Uusi erikoisnäyttely Pinnalla avataan 1. helmikuuta.

Tiedote- ja kuvamateriaali:

www.lusto.fi