Myrsky-seminaari

Tiedote 27.9.2019
Punkaharju

Myrsky-seminaari 5.10.2019 klo 12-15
– myrskyt ilmatieteen, myrskybongauksen, varautumisen ja kokemusten kautta

Seminaarin aiheena on Luston vuoden päänäyttely Myrskyasema. Näyttelyn teemat – tiede, elämyksellisyys ja kokemukset – yhdistyvät seminaarissa eri alojen asiantuntijoiden esityksissä.

Ensimmäinen puheenvuoro on Ilmatieteen laitoksen myrsky- ja ukkostutkija Terhi Laurilan pikakurssi myrskyistä ja ukkosista. Esitys käsittelee myrskyjä tieteelliseltä kannalta ja meteorologin näkökulmasta. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK:n asiantuntija- ja kehittämispalvelujen johtaja Karim Peltonen kertoo ihmisten varautumisesta myrskyihin sekä tarjoaa käytännön neuvoja ja ohjeita myrskyjen varalle.

Myrskykokemuksia esitellään seminaarissa eri puolilta. Myrskybongari ja valokuvaaja Janne Kommonen kertoo myrskyjen ja ukkosten valokuvaamisesta sekä kokemuksistaan myrskyjen metsästäjänä.

Luston ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kansanrunousarkiston Myrsky!-muistitiedon keruun (2016) aineisto tarjoaa puolestaan kurkistuksen ihmisten erilaisiin myrskymuistoihin, niin kuvien kuin tarinoiden muodossa. Ihmisten myrskykokemuksista kertoo Luston vastaava metsäkulttuuriasiantuntija Reetta Karhunkorva.

Puheenvuorojen päätteeksi on opastettu kierros Myrskyasema-näyttelyssä. Seminaarin hinta 11 € sisältää pääsyn seminaariin Luston auditoriossa sekä pääsylipun näyttelyihin. Seminaarin hinta maksetaan Luston asiakaspalveluun ennen tilaisuutta.

Kuva- ja tiedotemateriaali: www.lusto.fi/yhteystiedot/medialle

Vastaava tuottaja Sami Juola, Lusto – Suomen Metsämuseo