Pinnalla-näyttely avautuu, Luston kokoelmat täydentyivät tervaesineistöllä

31.1.2017 Punkaharju

Luston näyttelyt avautuvat tänään huoltotauon jälkeen. Vuoden ensimmäinen uusi erikoisnäyttely Pinnalla on nuorten suomalaisten muotoilijoiden ja käsityöläisten töistä koottu jurytetty näyttely.

Näyttely tuo esille erilaisia tapoja ottaa pinta haltuun. Pintaa on lähestytty koristeluna ja kosketuksena. Se on ymmärretty myös elementtien lisäämisenä, materiaalien muokkaamisena ja manipulointina, mutta myös pinnan tuntuna, heijastuksena ja painaumina. Pintaa on työstetty erilaisiin materiaaleihin kuten lasiin, tekstiiliin, puuhun, keramiikkaan, nahkaan ja metalliin.

Näyttelyssä esitellään uusia, oivaltavia ja hyvin muotoiltuja tuotteita, joissa yhdistyvät taidokas käsityö, monipuoliset materiaalit ja erilaiset työstämistekniikat. Näyttelyssä on esillä koruja, vaatteita, huonekaluja sekä erilaisia taide- ja käyttöesineitä.

Pinnalla-näyttelyn ovat tuottaneet yhteistyössä Suomen käsityön museo ja Tyyne-Kerttu Virkki -säätiö. Pinnalla on esillä Lustossa 2.4.2017 saakka.

Metsähistoriallisesti arvokasta tervaesineistöä Lustoon

Helsingin yliopiston Viikin maatalousmuseossa tapahtui noin vuosi sitten vesivahinko, minkä seurauksena toiminta ei voinut enää jatkua vanhoissa tiloissa. Maataloushistoriallisesti ainutlaatuinen esineistö lahjoitetaan Suomen maatalousmuseo Sarkaan. Lustoon kokoelmasta siirtyi metsähistoriallisesti arvokasta tervaesineistöä.

Lustossa on nyt nähtävillä vuonna 1886 valmistunut lähes 14 metriä pitkä tervavene Hyrynsalmen Ruuhijärveltä. Veneellä vietiin tervaa Ouluun vuosina 1886–1921. Kerralla kyytiin mahtui 26 tervatynnyriä. Tervaveneen lisäksi Luston kokoelmiin saatiin tervaan liittyvää pienesineistöä mm. neljä tervatynnyriä, tervapytty, tervakannu ja palkkuut.

Kuva- ja tiedotemateriaali
www.lusto.fi