Punkaharju postikorteissa -näyttely avautunut 3.7.

TIEDOTE
3.7.2017 Punkaharju

PUNKAHARJU POSTIKORTEISSA
Näyttely Suomen Metsämuseo Lustossa 3.7.2017-

”Tässä on se meitän mökki, on niin kaunis, eikö ole. Terve täältä. Anna anteeksi jos en ole enen kirjoittanu vaan ei ole olut aikaa ja nyt olin juuri Asemalla. Täällä on niin hauskaa ja kaunista.Kuinka olet voinu siellä Helsinkissä. Hyvää vointia Toivoo Lydia. Osotteeni on Punkaharju,
Hoteli Punkaharjun o. Vastaa ole hyvä.” – Punihussila-kortti lähetettiin Punkaharjulta vuonna 1908 Helsinkiin neiti Olga Häkkiselle, Huvilakadulle, ”Elänon” myymälään.

Millaisena matkailuseutu ja kansallismaisema Punkaharju näyttäytyy postikorteissa? Matkailulla on Punkaharjulla pitkät perinteet. Luonto, maisemat ja historia ovat houkutelleet matkailijoita alueelle jo 1840-luvulta ja tarjonneet valokuvaajille runsaasti kohteita postikortteihin ikuistettaviksi.

Postikortteja Punkaharjusta on julkaistu 1800-luvun lopulta lähtien. Ennen 1960-lukua ja värivalokuvauksen yleistymistä Punkaharjusta julkaistiin noin 500 eri kuvalla varustettua korttia. Punkaharjusta julkaistut sadat postikortit kertovatkin sen asemasta yhtenä Suomen suosituimmista matkailuseuduista.

Luston näyttelyssä on esillä 10 kuvataulua, joissa esitellään postikortteja sekä niiden tervehdystekstejä sijoitettuina Punkaharjun kartalle.

Aiheiksi Punkaharju-kortteihin ovat päätyneet itse harju monesta eri suunnasta kuvattuna, näkymät harjulta ympäröiville järville, historiallisesti merkittävät rakennukset, uimarannat ja leirintäalue.

Postikortteihin ja niiden tervehdysteksteihin on taltioitunut hienolla tavalla pala oman aikansa kulttuurihistoriaa ja -ympäristöä sekä kertomuksia ihmisten elämästä, kiinnostuksen kohteista ja ajatusmaailmasta.

Toinen osa Punkaharju postikorteissa -näyttelyä on esillä Hotelli Punkaharjussa, jossa vanhan postikortin kuvan parina on samasta paikasta otettu valokuva viime vuosilta.

Molempien näyttelyiden kortit ovat punkaharjulaislähtöisen Nuutti Kanervan Punkaharju-postikorttikokoelmasta. Kokoelma käsittää noin 600 eri aiheista korttia, joista valtaosa on ajalta ennen 1960-lukua. Kortteja Kanerva on kerännyt kirpputoreilta, antikvaarisista kirjakaupoista ja internetin kautta. Osa korteista on lapsuuden kodista perittyjä.

Näyttely on osa Punkaharjun Kulttuuriseura ry:n Kotiseutuna kansallismaisema -hanketta (2017–2019), jota rahoittaa Piällysmies ry / Leader. Hanke on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Hankkeeseen liittyvät seminaarit Punkaharju – kansallismaisema ja kotiseutu 19.8.2017 Hotelli Punkaharjussa ja Matkalla Punkaharjulla 9.9.2017 Lustossa ja Hotelli Punkaharjussa.

Tiedote- ja kuvamateriaali:

www.lusto.fi
www.lusto.fi/yhteystiedot/medialle -> lehdistökuvia -> Punkaharju postikorteissa

Vt. näyttelypäällikkö Reetta Karhunkorva, Lusto – Suomen Metsämuseo
reetta.karhunkorvalusto.fi