Suomen Metsämuseo Luston 16 tonnia painava metsäkone etsii uutta omistajaa

TIEDOTE
Punkaharju 26.8.2019

Suomen Metsämuseo Lusto luopuu toisesta hallussaan olevasta PIKA 50 -monitoimikoneesta. Myynnissä oleva metsäkone ei kuulu Luston kokoelmiin, vaan se on toiminut viimeiset 20 vuotta työnäytöskoneena.

Myyntipäätös on tehty perusteellisen harkinnan jälkeen, ja pääasiallinen syy myynnille on varata säilytystilaa varsinaiselle museokokoelmalle. Suuret metsäkoneet vievät museon säilytystilaa ja kahden samanlaisen koneen säilyttäminen ei ole järkevää.

Koneen myynnistä saatu tuotto käytetään suomalaisen metsäkulttuurin ja -historian säilyttämiseen. Museon kokoelmissa säilyy edelleen toinen vastaava, museoarvoltaan erinomainen PIKA 50 -kone, jonka historiatiedot ovat hyvin dokumentoidut, ja joka on alkuperäisessä kunnossa.

Koneen taustatiedot

Myynnissä olevan koneen taustatiedot tunnetaan tarkasti vasta sen vuonna 2003 tehdyn täydellisen restauroinnin jälkeen. Vuotta 2003 aikaisemmat historiatiedot ovat vähäiset ja muistinvaraiset: kone on ollut käytössä Tehdaspuu-yrityksellä sekä Sippolan ja Jämsänkosken metsäoppilaitoksissa. Myyntiin on saatu lupa viimeisimmältä omistajalta Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradialta, jonka alaisuudessa Jämsänkosken metsäkoneopetus toteutetaan nykyisin.

Entisöinnin vuoksi PIKA 50 on ulkoisesti hyvässä kunnossa, mutta alkuperäiset käytön jäljet ovat pitkälti hävinneet. Konetta käytettiin Lustossa aluksi työnäytöksissä, mutta vuodesta 2008 asti se on ollut museon perusnäyttelyssä.

PIKA 50 on todennäköisesti edelleen käyttökunnossa tai siihen palautettavissa. Koneen pääasiallinen arvo tulee sen mahdollisesta käyttökuntoisuudesta sekä ainutlaatuisuudesta: vastaavia hyväkuntoisia PIKA 50 koneita ei Luston tietojen mukaan ole enää Suomessa jäljellä.

Sakari Pinomäen suunnittelemalla monitoimikoneella oli merkittävä rooli Suomen metsätalouden koneellistumisessa, sillä se oli Pohjoismaiden ensimmäisiä prosessorikoneita. Vuonna 1968 markkinoille tullut kone juontaa, karsii, katkoo ja kasaa käsiteltävän puutavaran.

PIKA 50 myydään tarjousten perusteella. Kirjalliset tarjoukset tulee jättää 31.10.2019 mennessä Suomen Metsämuseo Lustoon. Katso myynti-ilmoitus Luston sivuilta: http://www.lusto.fi/nosto/myydaan-pika-50-monitoimikone

Kuvamateriaali: http://www.lusto.fi/yhteystiedot/medialle

Kehittämisjohtaja Leena Paaskoski, Lusto – Suomen Metsämuseo