Punkaharju kartalla -seminaari

17.9.2019 Punkaharju

Punkaharju kartalla -seminaari 21.9.2019 klo 12-16
Suomen Metsämuseo Luston auditorio, Punkaharju

Kaksiosaisessa seminaarissa kuullaan ensin esitelmiä karttateemaan liittyen ja lopuksi tutustutaan Punkaharju kartalla -näyttelyihin Metsämuseo Lustossa ja Hotelli Punkaharjussa.

Seminaarin puheenvuorot aloittaa Pellervo Kokkonen käsitellen karttateemaa ja maailmankuvaa yleisellä tasolla. Seuraavaksi Matti Hakulisen puheenvuorossa syvennytään Saimaan altaan vesistön historiaan aina jääkaudesta alkaen. Lopuksi Antti Kanerva kertoo näyttelyissä esillä olevista Punkaharjun kartoista.

Esitelmien jälkeen tutustutaan Punkaharju kartalla -näyttelyyn ensin Lustossa, josta siirrytään Hotelli Punkaharjuun. Antti Kanervan koostamissa näyttelyissä selviää, miltä Punkaharju näytti jääkauden jälkeen veden pinnan vaihdellessa huomattavasti, miten harjua on kuvattu vanhoilla kartoilla sekä mitä erilaisia karttoja alueesta on tehty. Viimeksi mainittu sisältää seuraavat teemakarttaryhmät: asutus ja maanomistus, valtakunnan raja ja puolustusasemat, kulkuväylät ja matkailu sekä metsäntutkimus.

Seminaari on osa Punkaharjun kulttuuriseura ry:n kolmivuotista Kotiseutuna kansallismaisema -hanketta (2017–2019), jota rahoittaa Piällysmies ry.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Kuva- ja tiedotemateriaali: www.lusto.fi/yhteystiedot/medialle

Hankevetäjä Antti Kanerva, Punkaharjun Kulttuuriseura ry