Videoiden digitointi valmistui – 74 tuntia metsätyötä ja -teknologiaa vapaasti katsottavaksi

22.5.2019

Metsätehon Suomen Metsämuseo Lustolle lahjoittamien historiallisten filmi- ja videokokoelmien digitointityö on valmistunut. Digitointihankkeen myötä videot voidaan jatkossa liittää erilaisiin julkisiin kokoelmaselaimiin, joissa aineisto on suoraan katsottavissa.

Aineisto sisältää muun muassa metsäteknologiaan keskittyviä videoita ja valistuksellisia filmejä metsätyötekniikoista 1950–90 luvuilta. Hanke toteutettiin vuosina 2018–2019, jonka aikana aineistoa saatiin digitoitua noin 74 tuntia. Aineisto koostui 16 mm ja 8 mm kaitafilmeistä, joita oli 124 kappaletta (yhteensä noin 1 800 minuuttia) sekä 83 kappaleesta VHS ja S-VHS videoita (yhteensä noin 2 640 minuuttia).

Lusto valmisteli kaitafilmi- ja videoaineiston digitointia varten ja varsinainen digitointi arkisto- ja käyttömastereiksi sekä digitoinnin jälkityöt ostettiin mikkeliläiseltä Disec Oy:ltä. Videoaineistosta tuotettiin pitkäaikaissäilytettäväksi arkistomasterit ja jakelua varten käyttömasterit. Käyttökopiot viedään kansalliseen kirjastojen, arkistojen ja museoiden finna.fi-palveluun, jossa ne ovat kaikkien vapaasti katsottavissa.

Lusto on digitoinut Metsätehon valokuvia vuosien varrella ja niitä on julkaistu kaikkiaan yli 6500 kappaletta Kantapuu- ja Finna-palveluissa. Metsätehon kuvat ovat suosittuja, ja niitä tilataan usein erilaisiin käyttötarkoituksiin Lustosta. Videoaineistosta on tällä hetkellä julkaistu viitetiedot, mutta digitointihankkeen mahdollistama videon liittäminen kokoelmaselaimiin ja niiden vaivaton käyttö tulee lisäämään jatkossa myös videoaineistojen suosiota.

www.kantapuu.fi

www.finna.fi